Individuele begeleiding
- Wat is logopedie voor kinderen?
- Wat is psychomotoriek?
- Wat kan psychologische begeleiding inhouden?
- Wat is ontwikkelingsonderteuning
- Wat is Leerondersteuning?
- Wat is 2Hands4Kids? (leren typen)
Wat is logopedie voor kinderen?
Als logopedisten binnen groepspraktijk "De Duizendpoot" zorgen we voor de diagnose, behandeling en follow-up van verschillende problemen. Zo werken we met kinderen met spraak- en taalproblemen, foutieve mondgewoontes en problemen op gebied van schoolse vaardigheden. Bijkomend gaan we aan de slag met kinderen die stotteren of stemproblemen hebben.
Taalstoornissen
De taalontwikkeling verloopt volgens een bepaald patroon (de verschillende stadia van de taalontwikkeling). Bij een aantal kinderen kent deze ontwikkeling een vertraagd of afwijkend verloop. Logopedisten spreken dan over een dysfatische ontwikkeling of een primaire taalontwikkelingsstoornis. De stoornis treft zowel de ontwikkeling van de taalvorm (verbuigingen en vervoegigen en de zinsbouw), de taalinhoud (woordenschat) als het taalgebruik. Soms vertoont het kind ook kenmerken van hyperkinetisch gedrag en stoornissen in de aandacht en concentratie. Als de taal zich niet normaal ontwikkeld ten gevolge een verstandelijke handicap, een gehoorstoornis of een psychische stoornis, dan spreken we van een secundaire taalontwikkelingsstoornis.
Myofunctionele stoornissen
Foutieve orale gewoonten zoals duimzuigen, habitueel mondademen en infantiel slikken kunnen een foutieve tongligging in stand houden of veroorzaken. Hierdoor wordt de articulatie vaak verstoord. Daarnaast kunnen ze ook kaak- en tandstandvergroeiingen in de hand werken. Een Orthodontische aanpassing heeft ten volle nut als de myofunctionele problemen ook opgelost worden. De nomenclatuur logopedie vermeldt hier: veelvuldige functionele stoornissen in het raam van een interceptieve orthodontische behandeling.
Articulatie stoornissen
Dit betreft stoornissen waarbij de spraakklanken niet of verkeerd uitgesproken worden. Voorbeelden hiervan zijn het weglaten, vervangen of vervormen van klanken.
Leerstoornissen
Deze vinden hun oorsprong in tekorten in het taalvermogen van het kind.
Het kind heeft dan problemen met het omzetten van de gesproken taal in geschreven taal (spellen).
Maar ook het omzetten van schrijftaal naar spraak (lezen) verloopt moeilijk.
Bij rekenstoornissen is er sprake van een moeilijkheid bij specifieke rekenvaardigheden.
Wanneer we na intensieve behandeling merken dat het aanleren en vlot/accuraat oproepen/toepassen van
vaardigheden een hardnekkig probleem blijft, dan noemen we dit een stoornis.
(Dyslexie, Dysorthografie/Dyscalculie). Dit wordt steeds in samenspraak met het CLB, de school en ouders besproken.
Stemstoornissen
Heesheid is bij kinderen een frequent probleem dat van voorbijgaande aard kan zijn, maar soms ook zeer hardnekkig is. Als de stemklachten al een tijd aanwezig zijn, is het aangewezen om een logopediste en neus-keel-oorarts te contacteren, om te voorkomen dat het stemprobleem evolueert naar een stemstoornis.
Tijdens onderzoek wordt er nagegaan of de stemklachten veroorzaakt worden door een verkeerd stemgebruik of door een aandoening van de stembanden.
De logopedist zal je dan leren hoe je je stem beter kan gebruiken. We geven ook tip en adviezen aan school, ouders, en omgeving.
Stotteren
Stotteren is een stoornis in het vloeiende verloop van de sprekbeweging. Stotteren kan zich uiten in het herhalen van klanken of woorddelen, het aanhouden van klanken of het blokkeren bij het op gang komen van de stemgeving en de articulatie. Naarmate de stoornis erntiger wordt, treden secundaire gedragingen op. We zien dan bijvoorbeeld negatieve emotionele en cognitieve reacties. Deze kunnen resulteren in spreekangst en vermijdingsgedrag. Stotteren begint nagenoeg steeds tussen het tweede en het zevende levensjaar. Vroegtijdig ingrijpen is cruciaal om stotteren niet te laten evolueren tot een handicap.
Tarieven logopedie 2025
Het grootste deel van de logopedische therapieën valt onder terug-betaling van het RIZIV. Alle therapeuten in onze praktijk zijn gedeconventioneerd.
Voor een ander deel van de behandelingen kan terugbetaling worden voorzien via de aanvullende verzekering. Deze tarieven en terugbetalingsregels zijn afhankelijk van mutualiteit.
|
|
Geen voorkeursregeling | |
|
Tarief | Terugbetaling | Remgeld |
Aanvangsbilan | € 44,18 | € 36,68 | € 7,50 |
Evolutiebilan | € 74,69 | € 63,69 | € 11,00 |
30 min op school | € 36,08 | € 30,08 | € 6,00 |
30 min | € 37,35 | € 31,85 | € 5,50 |
60 min | € 72,59 | € 61,59 | € 11,00 |
|
|
Met voorkeursregeling | |
|
Tarief | Terugbetaling | Remgeld |
Aanvangsbilan | € 44,18 | € 41,18 | € 3,00 |
Evolutiebilan | € 74,69 | € 70,19 | € 4,50 |
30 min op school | € 36,08 | € 34,08 | € 2,00 |
30 min | € 37,35 | € 35,35 | € 2,00 |
60 min | € 72,59 | € 68,09 | € 4,50 |
Wat is psychomotoriek?
Psychomotoriek is een onderdeel van de kinesitherapie. Een psychomotorisch therapeut heeft als doel de algemene ontwikkeling van het kind te stimuleren. Hiervoor vertrekken we vanuit de motoriek in al zijn aspecten, om zo ook verstandelijke en emotionele aspecten te ondersteunen of beïnvloeden. Het is dus niet de bedoeling dat alleen de motoriek verbetert maar ook dat onderliggende aspecten (concentratie, leervoorwaarden, zelfvertrouwen, zelfbeeld,…) bevorderd worden.
Behandeling bieden we voor volgende problemen:
Grove motoriek
Evenwicht, oog-handcoördinatie, lichaamscoördinatie, balvaardigheid,…
Fijne motoriek
Grijpen en reiken, kleuren, scheuren, vouwen, knippen, plakken, puzzelen, bouwen,…
Schrijf- en tekenmotoriek
Schrijfvoorwaarden, schrijfhouding, correcte pengreep, schrijftempo optimaliseren,…
Lichaamsbesef en lateralisatie
Samenwerking van beide hersenhelften, ontwikkelen van voorkeurshand, goede schrijfrichting, …
Ruimtelijke oriëntatie en structuratie
Therapie voor ruimtelijke oriëntatie op het eigen lichaam en in de ruimte, ruimtelijk inzicht, links - rechts oriëntatie, auditieve en visuele perceptie,…
Aandacht en concentratie
Plannen, structureren, organiseren, training werkgeheugen,volgehouden taakspanning, …
Voor wie?
Leeftijdscategorie: peuter tot jong volwassen.
Kinderen met algemene ontwikkelingsachterstand.
Kinderen met meer specifieke ontwikkelingsproblemen (zoals DCD, NLD, ADD, ADHD, ASS,
kinderen met gedragsproblemen…)
Kinderen met leerproblemen (zoals dyslexie, dyscalculie, dysorthografie,…)
Tarieven psychomotoriek 2025
De meeste psychomotorische therapieën vallen onder terugbetaling van het RIZIV onder de F lijst.
In onze praktijk zijn onze therapeuten NIET geconventioneerd. De onderstaande tarieven zijn hiervoor van toepassing.
|
|
GEEN voorkeursregeling | |
|
Tarief | Terugbetaling | Remgeld |
Dossier kost (FB) | € 34,00 | € 34,00 | € 0,00 |
|
|
|
|
Courant sessie 1 | € 34,00 | € 17,82 | € 16,18 |
Courant sessie 2-9 | € 34,00 | € 17,82 | € 16,18 |
Courant vanaf 10 | € 34,00 | € 17,82 | € 16.18 |
Eerste reeks FB 60 sessie 30 min |
€ 34,00 | € 18,38 | € 15,62 |
Vervolgreeks FB 20 sessie 30 min |
€ 34,00 | € 18,38 | € 15,62 |
|
|
voorkeursregeling | |
|
Tarief | Terugbetaling | Remgeld |
Dossier kost (FB) | € 34,00 | € 34,00 | € 0,00 |
|
|
|
|
Courant sessie 1 | € 30,80 | € 28,30 | € 2,50 |
Courant sessie 2-9 | € 30,80 | € 28,30 | € 2,50 |
Courant vanaf 10 | € 30,80 | € 28,30 | € 2,50 |
Eerste reeks FB 60 sessie 30 min |
€ 30,80 | € 28,80 | € 2,00 |
Vervolgreeks FB 20 sessie 30 min |
€ 25,00 | € 23,0 | € 2,00 |
Voor schoolbezoeken rekenen we € 36,00 aan. Uw therapeut bekijkt de terugbetalingsmogelijkheden.
Wat kan psychologische begeleiding inhouden?
Wanneer een kind of jongere worstelt met sociale, emotionele en/of psychologische problemen, kunnen er ook individuele begeleidingssessies plaatsvinden. Het kan gaan om zich niet goed in zijn/haar vel voelen, faalangst, weinig zelfvertrouwen, sociale vaardigheden, contact maken met eigen emoties, verlies- en rouwverwerking, …
In individuele begeleiding gaan we na tegen welke moeilijkheden er wordt aangelopen en welke
belangrijke krachten of talenten er beschikbaar zijn.
Er worden samen doelstellingen geformuleerd en we zullen een weg zoeken om deze doelstellingen
zo goed mogelijk te benaderen.
De manier waarop dit gebeurt is afhankelijk van de leeftijd, mogelijkheden en interesses
van het kind of de jongere en van de hulpvraag.
Kinderen drukken zich gemakkelijker uit door te spelen, te tekenen, schilderen of op andere
creatieve manieren. Er kan gewerkt worden met rollenspelen, oefeningen en/of thuisopdrachtjes.
Adolescenten praten soms liever.
In elk geval wordt er op zoek gegaan naar manieren die het beste bij jou of je kind past.
Individuele begeleiding kan, indien nodig, afgewisseld worden met gezinsbegeleiding.
Tarieven psychologische begeleiding 2025
Zowel gezinsbegeleidingen als individuele begeleidingen kunnen aan huis of in de praktijk plaatsvinden. Wanneer we het gevoel hebben dat u elders beter geholpen kan worden met uw hulpvraag, zullen we samen met u nagaan wat de alternatieven zijn in de hulpverlening en u met de grootste zorg doorverwijzen.
Therapie / ondersteuning / onderzoek | € 75 (60 min.) |
De kilometervergoeding voor begeleiding aan huis bedraagt 0,33€/km
Wat is ontwikkelingsonderteuning
Ontwikkelingsondersteuning is begeleiding op maat, waarbij we kinderen én hun ouders ondersteunen in het groeien en versterken van vaardigheden die voor het dagelijks leven belangrijk zijn. Dit kan gaan over spel, communicatie, taal, eten en andere ontwikkelingsdomeinen waar het kind wat extra hulp bij kan gebruiken.
We werken steeds samen met het kind én met de ouders. Ouders zijn actieve partners in het traject: zij worden betrokken, aangemoedigd en ondersteund om het geleerde ook thuis toe te passen. Tijdens de begeleidingsmomenten oefenen we in een gestructureerde setting. De ondersteuner gaat aan de slag met het kind en toont via voorbeeldgedrag en spel hoe je ontwikkeling op een positieve manier kan stimuleren. Zo krijgen ouders niet alleen inzicht, maar ook praktische handvatten en inspiratie voor de thuissituatie.
Het doel is altijd om stap voor stap vaardigheden op te bouwen, zelfvertrouwen te vergroten en de communicatie en interactie tussen kind en omgeving te versterken. We vertrekken vanuit de mogelijkheden van het kind en stemmen ons af op zijn of haar tempo en interesses.
Spelstimulatie
Spelen is de taal van het kind – het is hoe ze de wereld ontdekken, zichzelf leren kennen en in contact komen met anderen. Bij spelstimulatie begeleiden we kinderen in het ontdekken en gebruiken van spelmateriaal op een manier die past bij hun ontwikkelingsniveau én die hen uitdaagt om nieuwe stappen te zetten.
We starten vanuit het spel waar het kind zich op dat moment in bevindt – of dat nu gaat om sensorisch spel (zoals voelen, ruiken, tikken, manipuleren), functioneel spel (zoals een auto laten rijden of blokken stapelen), combinatiespel (bijvoorbeeld een pop eten geven met een lepeltje) of fantasiespel (doen alsof, zoals een winkel nadoen of een doktersspel). Samen verkennen we spelmogelijkheden, breiden we het spel uit en stimuleren we het kind om nieuw spelgedrag te proberen en ontdekken.
Spelstimulatie is niet enkel leuk – het is een essentieel onderdeel van de ontwikkeling. Door spel groeit een kind in zijn of haar sociale, emotionele, cognitieve en motorische vaardigheden. Samen zorgen we ervoor dat spel een veilige en rijke leerervaring wordt, die niet enkel binnen de Duizendpoot vorm krijgt maar ook thuis kan verdergezet worden.
Taalstimulatie
Taal is een belangrijk hulpmiddel om te begrijpen, begrepen te worden en in verbinding te staan met anderen. Bij taalstimulatie begeleiden we kinderen in hun taalontwikkeling op een speelse en natuurlijke manier.
We starten bij wat het kind al kan, en bouwen daar stap voor stap op verder. Dat kan gaan van het herkennen en imiteren van klanken, het gebruiken van eerste woordjes, het combineren van woorden tot zinnetjes, tot het vormen van eenvoudige of meer uitgebreide zinnen. Door taal voortdurend te modelleren, herhalen en uitbreiden, helpen we het kind om nieuwe woorden en structuren op te nemen en toe te passen.
Taalstimulatie gaat ook over het vertellen en verzinnen van kleine verhaaltjes, het benoemen van gevoelens, gebeurtenissen of handelingen, en het leren gebruiken van taal om iets duidelijk te maken of om in gesprek te gaan.
We vertrekken steeds vanuit het spontane spel en de interesses van het kind, en maken taal onderdeel van die vertrouwde context. Zo wordt taal leren vanzelf leuk en betekenisvol. Door samen te ontdekken en te oefenen in de Duizendpoot willen we jullie stimuleren verder te oefenen in de thuissituatie.
Communicatiestimulatie
Communicatie gaat over veel meer dan alleen praten. Het is de manier waarop we onze behoeften uiten, keuzes maken, iets duidelijk maken of begrijpen wat er van ons verwacht wordt. Bij communicatiestimulatie zoeken we samen naar manieren waarop een kind zich beter kan uitdrukken en de wereld om zich heen beter kan begrijpen. Maar communicatie is tweerichtingsverkeer, het gaat niet alleen over wat een kind wil vertellen, maar ook over hoe wij als omgeving ons beter kunnen afstemmen op het kind. Bij communicatiestimulatie zoeken we samen naar manieren om de communicatie in beide richtingen te versterken.
Soms gebruiken we ondersteunende hulpmiddelen zoals pictogrammen, stappenplannen, visuele afspraken of dagschema’s. Deze kunnen kinderen helpen om hun behoeften en keuzes duidelijk te maken, maar ze helpen ouders en begeleiders ook om helderder te communiceren naar het kind toe, wat zorgt voor meer rust, duidelijkheid en wederzijds begrip. Voor lagere schoolkinderen betekent dit ook: samen doelen of afspraken opstellen en deze op een visuele manier weergeven, zodat het houvast biedt en écht iets van hén wordt. Ze geven houvast en bieden op een positieve manier richting in het dagelijkse leven.
We bouwen bruggen in de communicatie – zodat kinderen zich begrepen voelen én beter begrijpen wat er rondom hen gebeurt. Deze aanpak helpt kinderen om zelfzekerder te communiceren, zich begrepen te voelen én beter te begrijpen wat er van hen verwacht wordt. Het geeft rust, duidelijkheid en meer ruimte voor positieve interactie.
Eetstimulatie
Eten is voor veel kinderen zoveel meer dan “gewoon iets in je mond steken”. Zeker bij kinderen met een ontwikkelingsvertraging komt er tijdens eetmomenten een hele waaier aan zintuiglijke prikkels kijken: smaken, geuren, texturen, kleuren, temperatuur… Dat kan overweldigend zijn en soms zelfs afschrikken. Bij eetstimulatie kijken we verder dan het bord en nemen we stap voor stap samen het hele eetproces onder de loep.
We werken samen met ouders rond hoe je eten visueel en laagdrempelig kan aanbieden. We helpen kinderen om voeding te verkennen met al hun zintuigen, zonder druk. Dat kan gaan van kijken, voelen, ruiken tot proeven. Ook het leren categoriseren van eten – zoals herkennen wat fruit is, wat warm eten is, wat je moet bijten of kan drinken – helpt om eten voorspelbaarder en begrijpelijker te maken.
We gebruiken daarbij bijvoorbeeld proefschema’s, pictogrammen of proefmomentjes om kinderen te laten ontdekken wat “proeven” eigenlijk betekent en om te oefenen in kleine stapjes. Door in de Duizendpoot samen op ontdekking te gaan en samen het “proeven” te oefenen kan de stap naar proeven thuis mogelijks kleiner worden.
Voor wie is ontwikkelingsondersteuning?
Leeftijdscategorie: peuter tot eind lagere school
Kinderen met een algemene ontwikkelingsachterstand
Kinderen met meer specifieke ontwikkelingsproblemen (ASS, ADHD, gedragsmoeilijkheden,….)
Hoelang duurt een sessie van ontwikkelingsondersteuning?
Ontwikkelingsondersteuning richt zich op jonge kinderen, waardoor de begeleidingssessie 30 minuten inhoudt.
Tarieven ontwikkelingsondersteuning 2025
30 min | 60 min | |
---|---|---|
Intake | / | € 75 |
Praktijk | € 30 | € 60 |
Aan huis | € 35 | € 70 |
De kilometervergoeding voor begeleiding aan huis buiten Hasselt bedraagt 0,33 euro.
Wat is Leerondersteuning?
Leerondersteuning omvat huiswerkbegeleiding als leercoaching.
Bij huiswerkbegeleiding wordt het kind individueel ondersteund in het maken van zijn huistaken en in het studeren van toetsen.
Wat kan mogelijks aan bod komen:
- Franse woordjes inoefenen
- Spellingsregels herhalen
- Tafels automatiseren
- Wiskunde leerstof nogmaals uitleggen
- Godsdienst of WO van buiten leren
- Enz.
Bij leercoaching worden kinderen/jongeren met moeilijkheden op vlak van studiemethode en studiehouding individueel begeleid. Er wordt vraaggestuurd en op maat gewerkt. In samenspraak met ouders en jongeren gaat men op zoeken naar de hulpvraag van de kinderen/jongeren.
Wat kan er mogelijks aan bod komen:
- Plannen en organiseren van schoolwerk
- Schema’s maken vb: mindmapping…
- Visueel of auditief leren
- Samenvatten
- Motivatie verhogen voor schoolwerk
- Enz.
Bij leerondersteuning gebruiken we de hand- en werkboeken van de school. Indien nodig zullen de therapeuten eigen materiaal voorzien om mee te werken.
Er wordt tijdens de huiswerkbegeleiding en leercoaching zoveel mogelijk gewerkt op klasniveau.
Op regelmatige basis is er contact met de klasjuf/zorgcoördinator en ouders over de inhoud van de ondersteuning.
De leerondersteuners in onze praktijk zijn voornamelijk therapeuten.
Dit wil zeggen dat we graag samen bekijken wat er vakinhoudelijk kan geboden worden van ondersteuning.
Indien nodig zoeken we graag verder naar een geschikte begeleiding.
Voor wie?
- Leeftijdscategorie: 6 tot 14 jaar
- Kinderen met slechtere schoolresultaten
- Kinderen met moeilijkheden op vlak van studiemethode/studiehouding
- Kinderen met meer specifieke leerproblemen (zoals dyslexie, dyscalculie, dysorthografie,…)
- Kinderen met algemene ontwikkelingsproblemen (zoals ADHD, ASS, dyspraxie,…)
Tarieven Leerondersteuning 2025
Leerondersteuning kan zowel aan huis als in de praktijk.
30 min | 60 min | |
---|---|---|
Intake/onderzoek | / | € 75 |
Praktijk | € 25 | € 50 |
Aan huis | € 30 | € 60 |
De kilometervergoeding voor begeleiding aan huis buiten Hasselt bedraagt € 0,33/km
Wat is 2Hands4Kids? (leren typen)
2Hands4Kids is een typprogramma ontwikkeld door Wendy Peerlings voor kinderen vanaf het vierde leerjaar. Het is een training voor kinderen die graag vlot blind willen leren typen.
2Hands4Kids is ontwikkeld vanuit een psychomotorische invalshoek, vanuit therapeutische inzichten over hoe kinderen motorisch leren. Alle leerkanalen worden gelijktijdig aangesproken door gebruik te maken van kleuren met daaraan gekoppeld figuren, verhaaltjes, spelletjes, invuloefeningen, denkoefeningen, …
Op die manier gaat het kind op een leuke manier toch heel cognitief bezig zijn met de letters en letterposities.
Zo wordt het typen onbewust meer en meer geautomatiseerd.
Deze methode maakt de cursus ook uiterst geschikt voor kinderen met automatisatieproblemen en handvaardigheidsproblemen.
Een les bestaat uit het overlopen van het huiswerk, het herhalen van de vorige les en het aanbrengen van de nieuwe toetsen. Een individuele les duurt 45-60min. De lessenreeks duurt tussen de 8 à 12 weken. Dit is afhankelijk van de vorderingen van het kind. Er wordt verwacht dat het kind dagelijks een tiental minuten thuis zal oefenen.
Kinderen kunnen tijdens de lessen zowel gebruik maken van onze PC of hun eigen laptop.
Hiervoor doen we beroep op onze psychomotorisch therapeuten.
Voor wie?
- Leeftijdscategorie: 9 tot 14 jaar.
- Kinderen die vlot blind willen leren typen
- Kinderen met specifieke leerproblemen (zoals dyslexie, dysorthografie,…)
- Kinderen met algemene ontwikkelingsproblemen (zoals ADHD, ASS, dyspraxie,…)
Tarieven 2Hands4Kids 2025
Les | 60 min | |
---|---|---|
Individueel in de praktijk | € 35 per les | handboek inbegrepen |
In groep in de praktijk: | € 25 per kind/les | max. 3 deelnemers, handboek inbegrepen |